martes, 6 de enero de 2015

דברים (א יא), ה׳ אלהי אבותיכם יוסף עליכם ככם אלף פעמים ויברך אתכם כאשר דיבר לכם. ופרש״י, מהו שוב ׳ויברך אתכם כאשר דיבר לכם׳. אלא אמרו לו: משה, אתה נותן קצבה לברכותינו, כבר הבטיח הקב״ה את אברהם (בראשית יג טז) ׳אשר אם יוכל איש למנות׳ וגו׳. אמר להם: זו משלי היא, אבל הוא יברך אתכם כאשר דיבר לכם.
והקשה בשפתי חכמים, שברכתו של משה בכלל ברכתו של הקב״ה, ומה הוסיף. ותירץ שברכתו של הקב״ה היא על תנאי שיקיימו רצונו, משא״כ ברכת משה שהיא בכל גווני. ע"ש.
ואאמו״ר נר״ו בס׳ אוצר הפרשה כתב ליישב עוד, שברכת משה היא לעוה״ז, וברכת הקב"ה היא לימות המשיח או לאחר תחיית המתים.
וכ׳ עוד אאמו״ר שם להקשות, שלפי״ז היתה צריכה להתקיים בנו ברכת משה, ולא מצינו בכל הדורות שעם ישראל ימנה כ״כ, שכן י״א שביציאת מצרים היו ה׳ מיליון, ואלף פעמים הם ה׳ אלפים מיליון. ותירץ, דהיינו אם נקבץ את כל הדורות יגיעו למספר זה.
ולכאורה עדיין צ״ע, שכן מימות משה ועד עתה הם מאה דורות בערך (וכדמוכח מסדר הדורות המופיע בסו״ס הולך תמים ופועל צדק ובראש ספר שודא דדייני), וא״כ כל דור צריך למנות נ׳ מיליון, ולא מצינו כזאת בדורות האחרונים. ואולי יש ליישב אם נאמר שהיו ב׳ מיליון ביציאתם ממצרים, ובצירוף מה שמצינו שבזמן בהמ״ק מנו הרבה מאוד, וכדאיתא (בגיטין נח ע"א ובאיכ"ר פ"ב סימן ד) לענין ביתר. והוסיף ע״ז המו״ן כהר חיים עבוד נר״ו שיש לצרף גם את עשרת השבטים. עכ״ד נר״ו. ואף לרבי עקיבא (בסנהדרין קי ע"ב) שלא יחזרו לעולם [וע"ע בס' אוצרות אחרית הימים (ח"ג עמ' כד) ובקובץ הערות וביאורים (אלול תשע"ב עמ' ה)], מ״מ לע״ע יש למנותם בכלל הברכה. ומדברי הרב יביע אומר ז"ל (ח"ח חאה"ע סימן יא) שכתב בשם האחרונים על האתיופים שהם משבט דן מוכח דס״ל כרבי אליעזר (סנהדרין שם) שיחזרו.
     ובעיקר קושיית אאמו״ר נר״ו אפשר עוד ליישב שברכת משה שהיא לעוה״ז היא דוקא כשיקיימו רצון ה׳, וברכת ה׳ היא לעת״ל. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario