וישב (לז ח), ויוסיפו עוד
שנוא אותו על חלומותיו ועל דבריו.
וכתב הרא"ש ז"ל בפי' עה"ת (הנדפס גם בס' הדר
זקנים ובס' משנת הרא"ש) וז"ל: וא"ת איש כמוהו כיוסף נבון וחכם, איך
היה מספר חלומותיו לעיני אחיו שחר שהיה יודע שהיו שונאין אותו על חלומותיו ועל
דבריו, ובכל יום היה מוסיף קנאה בינו וביניהם. וי"ל דיוסף היה בר חכים ורואה
באספקלריא המאירה, ואמרינן (סנהדרין פט ע"א) הכובש נבואתו במיתה, פירוש
המעלים ומכסה את הנבואה שהראו לו מן השמים, חייב מיתה בידי שמים. אמר, מוטב שאפול
בידי אדם ומספק אנצל בידי שמים, משאפול בידי שמים חלילה, נפלה נא ביד ה' כי רבים
רחמיו (שמואל ב כד יד). ע"כ.
וכ' בס' משנת הרא"ש וז"ל: ולכאורה קשה, דמפסוק זה
ראיה להיפך, שהרי דוד אמר מוטב שאפול ביד ה'. ע"כ.
ואפשר
לבאר דהנה הרא"ש ז"ל דקדק בדבריו שכ' גם בנפילה בידי אדם שההצלה היא ביד
ה', ומהמשך הכתוב 'כי רבים רחמיו' ברור שאין הכוונה לעובר על דת, שכן האומר
הקב"ה ותרן יותרו חייו כדאיתא בב"ק (נ ע"א).
No hay comentarios:
Publicar un comentario