ויחי (מז לא), וישתחו ישראל
על ראש המיטה. ופרש"י, תעלא בעידניה סגיד ליה.
ובקיצור מזרחי כתב לבאר שיש
חודש א' שהשועל הוא מלך על כל החיות ועל אותו החודש אומר תעלא בעידניה. ע"כ.
והובא בשפתי חכמים. וכ' בס' לקוטי שיחות (כרך לה פר' ויחי שיחה א) שעד"ז כתב
בבאר מים חיים (לאחי המהר"ל) על פרש"י כאן.
וראיתי בקובץ מרי"ח ניחוח (גליון ה
וגליון צ עמ' י) שכ' להסתפק באיזה חודש השועל מולך. ואפשר שהוא חודש אב, שבו
נתקיים מאה"כ (איכה ה יח) שועלים הלכו בו. ועוד שכן מנ"א הוא השפל
שבחודשים, שכן בו מזלם של ישראל שפל, ולכן אין לדון בו עם נכרי (כדאיתא בתענית כט
ע"ב), וכמו כן השועל הוא השפל שבחיות, וכמ"ש הרא"ם ז"ל כאן. ובערוך לנר (סוף מכות) ביאר ענין השועל בבהמ"ק הב' שמרמז על
שנאת חנם שבגללה נחרב. ע"ש. ועי' בזוה"ק (פר' תרומה דף קמח ע"א): כיון דדא אתפרש
מעלאה כביכול למיהוי רישא לשועלים, כדין אקרי קטן.
גם ראיתי בס' מגדל דוד להרדב"ז
(עה"פ אחזו לנו שועלים, בהנד"מ דף קי ע"ב) שביאר ענין כוחות סטרא
דשמאלא שדימה הכתוב לשועלים, וז"ל: ומה השועל הזה עולה בחומות ונכנס לגנים
ופרדסים וכרמים ומשחית ומחבל פירות הגן, כד"א (נחמיה ג לה) אם יעלה שועל ופרץ
חומת אבניהם, כן הכוחות הללו עומדות חוץ לעגולת הקודש, וכוונתם לעלות בחומת עגולת
הקודש ולפרוץ גדרה, ולהרוס אבניה, לבוא בהיכל קודש וליכנס בתוך הגן הנעול, ולגנוב
השפע היורד מלמעלה דרך החורין והסדקין, כי מה שגונבים הוא ערב להם וכו'.
ע"ש. ובזה יובן הטעם ששועלים הלכו במקום המקדש, ולכן השועל מולך בחודש אב.
והוסיף לי בזה אחי ידידי כמוהר"ר
יוסף נר"ו (מח"ס פריו יתן) את דברי חז"ל שביארו מאה"כ (דניאל
ד יד) 'ושפל אנשים יקים עלה' על נבוכדנצר. ע"כ. והוא בילקוט (דניאל פרק ד סוף
רמז תתרסב). וע"ע בפי' הרלב"ג (בדברי התועלת לספר דניאל אות לב)
מש"כ בזה.
ועי' באור החיים (בלק כד יז) ובפי'
המלבי"ם (דניאל ד יד) שביארו מאה"כ 'ושפל אנשים יקים עלה' על מלך המשיח
[ומהר"מ מאזוז נר"ו (מח"ס סנסן ליאיר ועוד) כתב במערכותיו הנד' בקו'
כתר מלוכה (גליון ה דף י רע"ב) שפירוש זה של הרב אור החיים נכתב ברוה"ק. ודבריו חזרו ונדפסו בספרו אסף המזכיר (ערך גאולה הב')].
ועי' בס' עיני העדה ח"ב (דניאל דף קל ע"ב) מש"כ בזה. ואמרו
חז"ל (במדרש זוטא) שהמשיח נולד בט"ב [וכן הוא בב"י (א"ח סי'
תקנד). ובס' תפארת יעקב (פרשת וירא עה"פ ולא ידע בשכבה ובקומה, ובסוף הפרשה עה"פ הלא מצער היא) כתב שכן הוא באיכ"ר. וע"ע בויכוח הרמב"ן (דף טו ע"ג והלאה)]. וכ' בס' פרי צדיק
(לר"ח אב) שכן הוא בכל דור ודור. ע"ש. וכ' בס' שער יששכר (מאמר הירחים ח) שבחודש
אב יתגלה משיח צדקנו שנולד בתשעה באב. עכ"ל. ולכן הוא החודש שהשועל מולך שהוא השפל
שבחיות. וע"ע בקובץ מרי"ח ניחוח (גליון צב עמ' ט-י).
[נדפס בחלקו בקובץ מרי"ח ניחוח (גליון צא דף טו ע"א וגליון צז עמ' ט)].
[נדפס בחלקו בקובץ מרי"ח ניחוח (גליון צא דף טו ע"א וגליון צז עמ' ט)].
No hay comentarios:
Publicar un comentario