martes, 14 de octubre de 2014

תרומה (כז יט), וכל יתדת החצר נחשת.

         וכתב הרב חיד"א ז"ל בס' חומת אנך וז"ל: וסמיך ליה [בפסוק הבא] הדלקת הנרות, רמז לנרות חנוכה, נחשת ר"ת נר חנוכה שמאל תדליק, וסמיך ליה שמן זית, כי הוא מצוה מן המובחר. רבינו אפרים ז"ל. ע"כ.

            ולעד"נ להוסיף בזה, ש'נחשת' הוא ר"ת נרות חנוכה שבת תדליק, והוא סדר ההדלקה בע"ש חנוכה לדעת מר"ן בש"ע (א"ח סימן תרעט). וכ' בס' כתר שם טוב (ח"א עמ' תקיז) שכן נהגו העולם. וע"ע בס' אמת קנה לאאמו"ר נר"ו (דיני הדלקת נרות הערה ט) ובשו"ת אור לציון ח"ב (במבוא ענף א אות ד, דף ז ע"א) ולמהר"ד יוסף נר"ו בס' תורת המועדים על חנוכה (סימן ח אות ד). ולדעת הראשונים שיש להקדים נרות שבת משום תדיר (והביאם באורך בס' תורת המועדים שם), י"ל שהוא ר"ת נרות חנוכה שבת תדיר, שכשיש לפניו נרות חנוכה ונרות שבת, יש להקדים את התדיר. ואפשר לבאר גם בזה את התיבה הבאה 'ואתה', ר"ת וביציאתה אומר תחילה הבדלה, והוא כשיטת האומרים שהבדלה קודמת (וה"ד מהר"ד יוסף נר"ו בס' תורת המועדים על חנוכה סימן ח אות ט. ע"ש). ולהסוברים איפכא י"ל שהוא ר"ת ותדליק אחר תאמר (או: תגמור, או: תסיים) הבדלה. גם י"ל שאפשר לפתור תיבה זו בב' אופנים, מכיון שי"א שבבהכ"נ ידליק קודם, ואילו בביתו יבדיל קודם, ושניהם רמוזים בתיבת ואתה. וכתב בס' מגן אבות (א"ח סימן תרפא) שכן מנהג מערב הפנימי. ע"ש.

         ושו"ר בס' אמרות טהורות למהר"ב חדאד ז"ל (ר"פ תצוה) שכתב וז"ל: פירש הרב דברי דוד וז"ל, אפשר כי לעיל סיים בתיבת 'נחשת', נוטריקון נר חנוכה שבת תדליק, וסמיך ליה ויקחו אליך שמן זית זך, לומר מצוה מן המובחר נרות חנוכה ושל שבת בשמן זית כמ"ש הפוסקים וגו'. עכ"ל. ולעד"ן לרמוז בסגנון אחר, נחש'ת נוטריקון נרות חנוכה שמנה תדליק, וסמיך ליה ואתה תצו'ה, נוטריקון וקודם הדלקתו צריך תברך. עכ"ד הרב אמרות טהורות ז"ל. וגם כתבו בזה בס' יוסף לקח ח"א למהר"י בוכריץ ז"ל ובס' מנחת כהן למהררח"ח הכהן ז"ל. והו"ד בקו' מריח ניחוח (פר' מקץ תשע"ב דף ה ע"ב). ולא זכרו שכבר קדמם בזה רבינו אפרים ז"ל כנ"ל.

         ועוד אפשר לומר ש'נחשת' נוטריקון נרות חצי שעה תדליק. וכמ"ש מר"ן בש"ע (סימן תרע"ב ס"ב) שמדליק והולך נרות חנוכה עד שתכלה רגל מן השוק, שהוא כמו חצי שעה, וגם שיעור השמן הוא כדי הדלקת חצי שעה, וכמ"ש מר"ן ז"ל שם (בס"א). וגם בהדלקת נרות שבת מצינו שיעור חצי שעה, שאם מדליקה לפני חצי השעה הקודמת לשקיעה, עליה לקבל שבת בהדלקתה, וכמ"ש אאמו"ר נר"ו בס' אמת קנה (שם). 

[נדפס ברובו בקו' מריח ניחוח (גליון עג דף יט ע"א)].

No hay comentarios:

Publicar un comentario