miércoles, 12 de noviembre de 2014

קדושים (יט יח), לא תקם ולא תטר את בני עמך.
שאל מהר"ר גמליאל הכהן רבינוביץ (מח"ס גם אני אודך): למה לא נזכר בשו"ע האיסור לדבר לשון הרע? והשיבו מהר"ח קנייבסקי נר"ו (מח"ס שיח השדה ועוד): למה לא נזכר דין נקימה ונטירה? ודבריהם נדפסו ברבעון קרית ספר (גליון יח עמ' קד). ושמעתי ממהר"מ מאזוז נר"ו שבספרו מקור נאמן כתב ליישב, שבהלכות אלו, כמו בהלכות יסודי התורה, הלכות דעות והלכות תשובה, סמך מר"ן על מה שכתב כבר הרמב"ם ולא ראה צורך לכתוב ההלכות שוב. עכ"ל. ובמגן אברהם (סימן קנו אות ב) הביא להלכה הדינים הנ"ל. גם במשנ"ב (שם אות ד) הביאם, וכתב בסוף דבריו שיש כמה מצוות תדיריות שלא הובאו בשולחן ערוך.
       ויש ליישב עפמ"ש בשדי חמד (כללי הפוסקים סימן יג אות ה) שמר"ן לא מזכיר דין בש"ע כשפשוטים הדברים. ע"ש. והכא נמי איסור לשון הרע ואיסור נקימה ונטירה הם איסורים המבוארים להדיא בקרא וידועים לכולם. והאריך בכיו"ב מהרז"נ גולדברג נר"ו במכתבו הנדפס בקובץ המעין (ניסן תש"ע עמ' צז).
 [נדפס ברובו בספר הזכרון אעלה בתמר (עמ' תד)].

No hay comentarios:

Publicar un comentario