miércoles, 22 de octubre de 2025

בראשית (ג יז), ארורה האדמה בעבורך.

        לכאורה יש להקשות למה האדמה ארורה בעבור האדם ומה אשמתה. ועי' בס' שערי אהרן (מהדורה שניה ד"ה בעבורך). ורש"י (לעיל א יא) ביאר שהאדמה נענשה עכשיו על כי לא שמעה בקול ה' להוציא עץ פרי עושה פרי. והקשו המפרשים, מדוע לא נענשה מיד, ונדחה עונשה עד שחטא אדם. ועי' בס' שערי אהרן הנ''ל (לעיל א יא דף קפט ע"ב ד"ה והנה).

ויש לבאר שהאדמה לא שמעה בקול השם באומרו לה שתעשה עץ פרי עושה פרי, אולם ה' האריך אפו עמה, אבל עכשיו כשגם האדם לא שמע בקול ה' אפשר לומר שעשה זאת כי ראה שגם האדמה מרדה בה' [וכיו"ב פרש"י (תצא כה יח עה"פ אשר קרך בדרך), שהיו האומות מתייראים להלחם בישראל עד שבא עמלק והפיג את פחדם. ועי' בס' שערי אהרן הנ''ל (לעיל א יא דף קצ ע"ב ד"ה ועל)], ואם כך העבירה של האדמה עכשיו גדלה יותר ממה שהייתה, כי השפיעה גם על אחרים שימרו את רצון השם,  ולכן עכשיו העניש את האדמה בגלל מעשה האדם.

ועוד אפשר לבאר שהאדמה לא שמעה בקול השם כשאמר לה עץ פרי עושה פרי כי ידעה שלאדם הראשון יהיה קשה לעמוד בנסיון עץ הדעת, ומכיוון שגם העץ עצמו היה צריך להיות חלק מהנסיון כמאמר הפסוק (לעיל ג ו) כי טוב העץ למאכל וגו' ונחמד העץ להשכיל, לכן האדמה רצתה להקטין את נסיונו של אדם הראשון בעשותה שהעץ לא יהיה ראוי לאכילה ואם כך הניסיון נשאר רק על הפירות [וכל זה הוא שלא כמ"ד עץ הדעת אתרוג היה, שכן האתרוג טעם עצו ופריו שוה. ועי' בתוספות על התורה (לעיל א יא) ובס' שערי אהרן הנ''ל (לעיל פסוק ו ד"ה ויש)]. ולכן כשאדם הראשון למרות הקטנת הניסיון אכן חטא, התגלתה למפרע הטעות של האדמה שלא היה לה להמרות את רצון השם ולא הועילה בדבר כלום, שכן למרות התאמצותה אדם הראשון עדיין לא קיים את רצון בוראו. ויש ללמוד לקח מזה שאין לעשות חשבונות בקשר לקיום רצון שמים ויש לקיים את המצוות אפילו אם לדעתנו הפעוטה הדבר אינו כדאי בנסיבות העכשוויות, כל זמן שלפי ההלכה יש לקיים את אותה מצווה כתקנה.

וראה בשו"ת הרדב"ז (ח"א סימן רנו) שביאר שאדם הראשון חטא בגלל שחשב שכדאי להמרות את פי ה' פעם אחת בלבד כדי לזכות להיות ממשרתי עליון לעולם. ולפי דבריו יבואר שחטאו של אדם הראשון היה מעין חטאה של האדמה, שכן שניהם המרו את פי ה' בחושבם שכדאי הדבר כשהוא לתועלת גדולה, וא"כ מצינו שאדם הראשון למד טעות זו מהאדמה לעשות חשבונות רבים להמרות את פי ה' לתועלת, ולכן גדל עוון האדמה עתה שלמד ממנה אדם הראשון, ונענשה ביחד עמו.

No hay comentarios:

Publicar un comentario