miércoles, 11 de marzo de 2015

אסתר (י א), וישם המלך אחשורוש מס על הארץ ואיי הים.
והנה בפסוק זה הכתיב הוא אחשרש והקרי הוא אחשורוש. ושאלני המו"ן יהודה ליאון ן' הרוש נר"ו טעם הדבר. ועי' בס' קול תודה על אסתר מש"כ בזה.
וי"ל שבא לרמז שנעשה רש, ולכן היה צריך לשים מס על הארץ ואיי הים (ושו"ר שכ"כ הרב מרדכי אלון נר"ו. ושו"ר בס' פנינים נחמדים מכ"ק אדמו"ר בעל פני מנחם עמ' כ שאף הוא כ' שאחשרש היינו שנעשה רש. ע"ש). ויש לבאר עוד שבתחילת מלכותו נקרא אחשורוש, שכן איתא בגיטין (נו ע"ב) ובסנהדרין (קד ע"ב) כל המיצר לישראל נעשה ראש [וכן ראיתי בס' משיב כהלכה למהרש"מ אדלר (בקו"א עמ' קז) שכתב כן גבי אחשורוש בשם הרב יערות דבש (ח"א דרוש ג)], ואילו לאחר מכן כשהטיב עם ישראל ירד מגדולתו ונעשה רש. ובזה יש ליישב קושיית האחרונים (עי' בדברי הראב"ע המובאים להלן ובפי' מהר"ר יוסף חיון ובס' מלא העומר ובס' קול תודה הנ"ל ובס' שערי מנחם עמ' ריב ובס' סנסן ליאיר על אסתר) מה הקשר בין נתינת המס למעשה המגילה.
         ויש לומר עוד בהקדם מש"כ בס' נועם שי"ח – שיחות לימי החורף (סוף עמ' קפ) עה"פ (לעיל א ד) בהראותו את עושר כבוד מלכותו, וז"ל: עי' במלכים (ב פרק כ) ובישעיה (פרק לט) בענין חזקיהו המלך שהראה לשליחי בבל את כל בית נכתה ואוצרותיו [כצ"ל]. ויש לעיין מה היתה התביעה והמדה כנגד מדה שבעונש. ועוד חזון למועד. אבל בכל אופן אנו רואים כאן את השלילה שבמדת בהראותו. ודו"ק [כצ"ל]. ע"כ. והנה גבי חזקיה כבר ביאר רש"י בישעיה את התביעה ואת המדה כנגד מדה שבעונש. ע"ש. ועי' במש"כ בחי' א"ח (סי' תקסח). וגבי אחשורוש י"ל שמכיון שהתגאה בהראותו את עושר כבוד מלכותו, לכן נענש שנעשה רש.
ועוי"ל ע"פ מה דאיתא במגילה (יא ע"א) בשם רבי חנינא שהטעם שנקרא אחשורוש כי "שהכל נעשו רשין בימיו שנאמר וישם המלך אחשורוש מס", ומי שמולך על רשים, רש נקרא.
ועוד נראה לבאר עפ"ד הראב"ע בפסוק זה וז"ל: וישם המלך אחשורוש מס על הארץ, שאיננה תחת מלכותו, רק פחדו ממנו, וכן על איי הים הרחוקים ממנו, והזכיר זה הכתוב להודיע כי הצליח בכל דרכיו ונראתה גבורתו אחר היות מרדכי לו למשנה. ע"כ. ולכן אחשרש חסר, לומר שעם כל עושרו שהיה לו מאז, נחשב היה כרש יחסית לעשירותו לאחר מכן כשקיבל המס מכל העולם.
גם אפשר לבאר לפמ"ש בפי' מהר"ר יוסף חיון ז"ל על אסתר, שמס על הארץ היינו שרק על הגויים תושבי הארץ היו מוטלים המסים, ולא על היהודים. ע"ש [ובס' קול תודה הנ"ל כ' שגם על היהודים נגזר המס]. והנה היהודים היו במצב כלכלי טוב בגלות זו, שכן רובם לא רצו לחזור לא"י עם עזרא ונחמיה. ולכן אחשורוש נעשה רש בגלל כל המסים שהפסיד מהיהודים. [נדפס ברובו בעלון פני חמה (צו תשע"א)].


No hay comentarios:

Publicar un comentario