jueves, 29 de enero de 2015

וזאת הברכה (לג כ), ולגד אמר, ברוך מרחיב גד, כלביא שכן, וטרף זרוע אף קדקד.
וכ' באור החיים: ברוך מרחיב גד, פירוש הרחיב ה' לו בנכסים רבים, דכתיב ומקנה רב היה לבני ראובן ולבני גד וגו', והטעם כמו שאמר שם הכתוב (לא נג) אנשי הצבא בזזו איש לו, ולהיות בני גד גבורי כח בזזו יותר מכולם, והוא מה שסמך למאמר מרחיב וגו' כלביא שכן וטרף וגו'. ע"כ.
וכתב מהרי"ח סופר נר"ו בקו' יגדיל תורה ח"א (סימן כג), שכזאת כתב גם באור החיים במדבר (לב א) שזה היה טעם שהיה להם מקנה רב, והוסיף וז"ל: איני מבין, שהרי במקנה הצאן חלקו כולם בשוה כמפורש שם במקראות (פרק לא), ומה שאמר הפסוק אנשי הצבא בזזו איש לו, לא על מקנה הצאן אמר כן, אלא רק על המטלטלים וכסף וזהב כאשר כתב במפורש רש"י ז"ל במדבר שם (לא לב), וכן כתבו הראב"ע ז"ל (שם נג) והרב אברבנאל (שם ד"ט סע"א) ועיין לרב הספורנו (שם לב). וצל"ע. ע"ש.
ונראה ליישב שאין כונת הרב אור החיים לומר שממקנה הצאן בזזו הם יותר משאר השבטים, אלא כונתו היא שמכיון שבזזו כסף וזהב ומטלטלים יותר משאר השבטים, קנו הם באותו כסף וזהב מקנה רב. וע"ע בפי' מהרז"ו על במדבר רבה (פכ"ב סימן ח).
ובזה מיושבת גם קושיתו האחרת של הרב יגדיל תורה שם וז"ל: שוב ראיתי במדרש תנחומא (פרשת מטות סימן ו) "לכך נאמר כי אלקים שופט זה ישפיל וזה ירים, תדע לך כשבקש שיתעשרו בני גד ובני ראובן הפיל את המדינים לפני ישראל כדי שיתעשרו בני גד ובני ראובן, מהו כתיב למעלה וישבו בני ישראל את נשי מדין ואת טפם ואת כל בהמתם ואת כל מקניהם ואת כל חילם בזזו, ואחר כך כתיב ומקנה רב, הרי שהשפיל את המדינים ורומם לבני ראובן ולבני גד, לקיים מה שנאמר כי לא ממוצא וממערב וגו' כי אלקים שופט זה ישפיל וזה ירים". וזה כדברי רבינו אור החיים ז"ל. וק"ק שלא זכרו. אבל יש להבין הדברים, שהרי חלוקת מקנה הצאן היתה בשוה כנ"ל. וצ"ע. ע"ש.
ואפשר לומר בטעם הדבר שהרב אור החיים לא זכר מדברי המדרש, כי הוא הבין בדברי המדרש שכונתו היא על המקנה שבזזו הם יותר משאר השבטים, שכן משמע קצת ממה שהעתיק המדרש את כל הפסוק הכולל את פיסקת "ואת כל מקניהם", ושוב השוה את הפסוק למה שנאמר ומקנה רב וגו'. והוקשה לו להרב אור החיים כקושית הרב יגדיל תורה, ולכן בבואו לומר את מה שאמר לא העתיק את דברי המדרש התמוהים בעיניו, אלא כתב את הדבר בסגנון שונה, שהם התעשרו באותה מלחמה בכסף וזהב ומטלטלים, ושוב קנו בזה מקנה רב.
והאמת אומר שגם בדברי המדרש איכא למימר כמו שאמרנו בדברי הרב אור החיים, שקנו בכסף ובזהב ובמטלטלים הרבים שבזזו את המקנה הרב.
         ומה שהקשה עוד ביגדיל תורה (שם), שאין מקור לזה שבני ראובן היו גבורי כח. אפשר שמקור דברי הרב אור החיים בזה הוא מדברי המדרש הנ"ל, דמסמיכות הפסוקים ילפינן שעושר בני גד ובני ראובן בא ממלחמת מדין, וא"כ ע"כ לומר שגם בני ראובן היו גבורים יותר מבני שאר השבטים, ולכן התעשרו יותר מהם ביחד עם בני גד הגבורים. ועוי"ל שכן יש ללמוד ממה שאמר יעקב לראובן 'כוחי' (ויחי מט ג), ויעקב גבור גדול היה כדאיתא בקרא (ויצא כט י). ושו"ר בתוספות השלם עה"ת (ויחי מט ג אות ז) שכתב שרוב גבורים היו מראובן, ויליף לה מקרא. ע"ש. וכ' עוד שם (בהשלמות שבסוף בראשית דף רפח ע"א) 'ויתר עז, יתר עזות לך על האומות כשתלך במלחמה שתרויח'. 
       [נדפס ברובו בספר הזכרון אעלה בתמר (עמ' תכט)].

No hay comentarios:

Publicar un comentario