martes, 9 de diciembre de 2014

קרח (טז א), ודתן ואבירם בני אליאב. וכן הוא בפר' פינחס (כו ט).
מכאן יש לתמוה עמ"ש הרב אזנים לתורה ז"ל (שמות ב טו עה"פ וישמע פרעה) שדתן היה האיש המוכה ע"י המצרי, והצילו משה, ואבירם היה אח אשתו. ע"ש. והכתוב אומר שדתן ואבירם אחים היו.
ושו"ר שמקור דברי הרב אזנים לתורה ז"ל הוא מדברי הרב ילקוט ראובני ז"ל (סימן קיט) שכתב בשם הרב שלשלת הקבלה ז"ל (דף יא ע"ב) וז"ל: וילך העברי לביתו לגרש את אשתו שנטמאה מן המצרים, ותברח האשה ויגד לאבירם אחי האשה. ע"כ. אולם בס' שערי אהרן (שמות ב יג עה"פ והנה שני וגו') העתיק דברי הרב ילקוט ראובני ז"ל בזה"ל: ויגד הדבר לאבירם אחי אישה. ע"כ. וגירסתו נכונה יותר, כמו שהעיר בנידונו הרד"ל על המד"ר (שמו"ר פ"א אות מא), שכן במדרש שם איתא שדתן היה הבעל, והאשה היתה שלומית בת דברי למטה דן, ואבירם אחי דתן הוא מבני אליאב למטה ראובן. וע"ע באזנים לתורה (שמות ב יא עה"פ מאחיו), ומש"כ בס"ד (בשמות ב יא) על דבריו. גם יש להעיר מדברי פרקי דרבי אליעזר (פרק מח) שבעלה של שלומית היה משבט דן, ונהרג באותו הלילה שנאנסה אשתו.
        שוב חיפשתי בס' שלשלת הקבלה (מהד' ויניציאה שמ"ז דף יא ע"ב ומהד' אמשטרדם תנ"ז דף ה ע"ב ומהד' ורשא תרמ"א דף ה ע"ב ומהד' ירושלם תשכ"ב עמ' כב) ומצאתי כגירסת הרב שערי אהרן נר"ו. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario