martes, 10 de febrero de 2015

קהלת (ז כח), אדם אחד מאלף מצאתי, ואשה בכל אלה לא מצאתי.
ושלמה ידע זאת, כי נשא אלף נשים, ולכן הכיר בחכמתו בטבע הנשים יותר מכל אדם אחר.
ועפ"ז יש לבאר מש"כ מהר"י משאש ז"ל בס' נחלת אבות ח"ב (עמ' תקז) שנמצא בספרי מעשיות, ששאלו לרבי טרפון מפני מה הנשים תשושי כח, ומפני מה דעתן קלה, ומפני מה הן דברניות, ומפני מה שערן ארוך, ומפני מה הן גפתניות. וביאר להם הדברים בטוב טעם ודעת. ע"ש. ויש לומר שידע כ"כ בטבע הנשים כי רבי טרפון היה גלגול ירמיהו הנביא, וכמ"ש הרמ"ע מפאנו בס' גלגולי נשמות (סימן ס), וירמיהו הנביא היה גלגול שלמה המלך, וכמ"ש בס' גלגולי נשמות הנ"ל (סימן מח) והרב חיד"א ז"ל בס' מדבר קדמות (מע' הי' אות מז) ובס' דבש לפי (מע' הי' אות לב) בשם גורי האר"י ז"ל (ע"ש).
ועפ"ז יש לבאר שמצינו שירמיה ורבי טרפון היו כהנים [וכבר ציין ענין זה בס' גלגולי נשמות הנ"ל (סימן ס)], והוא כי שלמה המלך נשא נשים נכריות והטו את לבבו, לכן התגלגל בכהנים שאסורים בגיורת.
וראיתי במגלה עמוקות (אופן פה) שכ' שניצוצו של משה היה בירמיה. ע"ש. והו"ד בהגהות מאיר עין על ספר גלגולי נשמות הנ"ל (אות רכא) [וראה בספר הגלגולים (פרק סג בהגה ופרק סד) שמרע"ה נתגלגל בשלמה. ועי' בקונטרס שבילי פנחס (פרשת שופטים תשע"ח דף ג ע"ג)]. ובזה יובן מש"כ בס' נחלת אבות ח"ב הנ"ל (עמ' תקיב) שאמר רבי עקיבא על רבי טרפון: טרפון טרפון, משה משה, מספר השמות שוין, להורות שראוי שתשרה עליו שכינה כמשה רבינו, אלא שאין דורו זכאי לכך. ע"כ. 
[נדפס ברובו בעלון פני חמה (ויקרא תשע"א)]. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario