sábado, 29 de junio de 2024

שלח (יג טז), ויקרא משה ליהושע בן נון יהושע. ופרש"י, יה יושיעך מעצת מרגלים.

וכתב בס' זרע שמשון (ר"פ שלח) בשם המפרשים להקשות מדוע התפלל משה על יהושע ולא על האחרים שה' יצילם מיצר הרע, ונראה משוא פנים בדבר. ותירץ עפמ"ש בלקוטי תורה להאר"י (ר"פ שלח) שנתעברו נשמות י"ב שבטים בי"ב מרגלים כדי שלא יבואו, ועם כל זה לא הועיל כלום וכו', אמנם לוי התגלגל ביהושע, כי שבט לוי לא שלח מרגל כי אין לו חלק בארץ. וביאר הרב זרע שמשון שעפ"ז יובן שמשה התפלל על יהושע דוקא הואיל שנשמת לוי היתה ראש שבטו של מרע"ה.

ובקונטרס באר הפרשה (פרשת שלח תשפ"ד עמוד ה) ביאר עפ"ד האר"י באופן אחר, שמכיון שראה מרע"ה שלא נתעברה ביהושע נשמת שום שבט, לכן התפלל עליו ונתעברה בו נשמת לוי.

ולכאורה מוכרח מדברי האר"י כן, שכן כתב שהתפלל עליו ונתעברה בו נשמת לוי. וא"כ תיקשי להרב זרע שמשון שביאר שהתפלל עליו לאחר שראה שנתעברה בו נשמת לוי.

וי"ל שב' תפילות היו, הראשונה שתתעבר בו נשמת לוי, ושוב התפלל עוד שיוושע מעצת מרגלים.

ולכאורה יש להקשות ע"ד הרב זרע שמשון שכן מרע"ה היה רועה נאמן לכל ישראל, ומדוע יתפלל דוקא על נשמת לוי ולא על נשמת שאר השבטים.

וי"ל ששבט לוי היו מבודדים מכל השפעה שלילית בהיותם יושבים על התורה ועל העבודה, ועל כן קשה להם יותר לעמוד בנסיון של השפעה שלילית מאשר שאר השבטים שכן לא היו רגילים בניסיונות מעין אלו. וכן היא גם נשמת לוי שהיא שורש כל השבט. וכיו"ב מצינו בס' רוח חיים למהר"ח מוולוז'ין (פ"ה מ"ג) שביאר שנסיונות האבות עוזרים לנו בניסיונות החיים לעוברם בקלות. ע"ש. וה"ה איפכא, שאם האדם לא עבר נסיונות בחייו, קשה לו יותר לעמוד בנסיון הבא עליו. וראה בקונטרס באר הפרשה (שם עמוד ט הערה יג) בשם הרב אורי זוהר שקל יותר לבעל תשובה לעמוד בנסיון, שכן כבר ראה שאין ערך לתענוגי העולם הזה.

ואפשר לבאר שלכן שבט לוי לא שלח מרגל. ויש שביארו שהוא משום שלא נטלו חלק בארץ (עי' בפורום אוצר החכמה). ועדיין יקשה, שכן שבט לוי התפרנס מהמתנות שקיבלו משאר השבטים, וא"כ היו מעוניינים ששאר השבטים יצליחו במעשה ידיהם כדי שגם הם יתפרנסו בכבוד על ידי זה, וא"כ היו מעוניינים גם הם לראות שאכן היא ארץ זבת חלב ודבש. וע"פ הנ"ל יבואר שמכיון שהיו מבודדים מכל השפעה שלילית חששו לשלוח אחד מהם כמרגל שמא יושפע לרעה מהאחרים וכנ"ל.

ואפשר עוד לבאר עפמ"ש בקובץ מרי"ח ניחוח (גליון תתלד דף יא סע"א) בשם הרב בן איש חי (דרושים לפרשת שמות) ש'לוי' מילואו הוא 'אין', שכוחם של הלויים הוא בענוה. ואפשר שלכן היה קשה להם לעמוד כנגד השפעת הסביבה בגלל ענוותנותם. וכיו"ב מצינו לשאול שבגלל ענוותנותו אמר (שמואל א טו כד) 'כי יראתי את העם' [ועי' במש"כ בס"ד בגליון ספר מקור אהרן למהר"א אזולאי (עמוד עב)].

ועוד אפשר לבאר שלכן נתעברה נשמת לוי ביהושע דוקא, שכן לוי היה עניו וכנ"ל, וכמו כן יהושע וכדאיתא ביונתן בן עוזיאל כאן. וראה עוד בדברי הרב זרע שמשון שכתב שלכן התפלל עליו משה בשם י"ה, כי שם י"ה אינו שורה על בעלי גאוה, ד'גאוה' בגימטריא י"ה וכמ"ש המקובלים (שער רוח הקודש תיקון ז). ולכן התפלל עליו שלא יכשל במדת הגאוה שנכשלו בה המרגלים שנתיראו שיעבירו מהם הגדולה להיות ראשים. ע"ש. ואפשר לומר עוד שחטאו במדת הגאוה שחשבו שהם יכולים לראות אם טובה הארץ או לא לאחר שהקב"ה אמר כבר שטובה הארץ מאוד מאוד, והאדם העניו לעולם לא יחשוב שהוא צודק ובוראו טועה.

ומש"כ עוד הרב זרע שמשון שם שיהושע היתה לו כבר אות אחת משם י"ה בשמו, ונוספה לו האות החסרה. ע"ש. אפשר להוסיף מש"כ בקונטרס באר הפרשה (שם דף י ע"ב) שהקב"ה עוזר אם הוא מתאמץ. ע"ש. ולכן יהושע היתה לו כבר אות אחת, כי כבר התאמץ בזה קודם וכדברי יב"ע.

ועפ"ד המקובלים הנ"ל יבוארו דברי הש"ס (סוטה יז ע"א) איש ואישה שזכו שכינה ביניהם. ופרש"י, שהרי חילק את שמו ושיכנו ביניהן, י' באיש וה' באשה. והקשה בס' שם משמואל (אמור תרע"ג), למה נתיחד לזה שם זה דוקא. ע"ש. ולהנ"ל יבואר, שכן כדי שישכון השלום בביתו יש לו להתנהג בענוה ובויתור.

sábado, 8 de junio de 2024

 במדבר (א יח), ויתילדו על משפחותם וגו'.

וכתב בספר לקח טוב - דרשות רבי יוסף פינטו (במדבר סוף עמוד קפא): במדרש (ילקוט שמעוני במדבר רמז תרפד), בשעה שקבלו ישראל התורה, נתקנאו אומות העולם, אמרו מה ראו אלו להתקרב מכל האומות, סתם הקב"ה פיהם, ואמר להם הביאו לי ספר יוחסין שלכם כשם שהביאו בני, דכתיב ויתילדו על משפחותם וכו', וקשה דלמה נתקנאו, דהא אמרו ז"ל (ע"ז ב ע"ב) ה' מסיני בא וכו' (ברכה לג ב), מלמד שהלך הקב"ה לבני עשו, פירוש לשר של עשו [כן הוא בזוהר הקדוש], לקבל התורה, אמרו לו תורה מה כתיב בה, אמר להם לא תרצח, אמרו אין אנו מקבלים אותה, דקבלה בידינו ועל חרבך תחיה (בראשית כז מ), ובני ישמעאל אמרו לו גם כן כך, אמר להם לא תנאף, אמרו לו קבלה בידינו ידו בכל ויד כל בו וכו' (בראשית טז יב), אלמא דלא רצו הם לקבל התורה. ע"ש מה שתירץ. וכן הקשה בס' זרע ברך מהדורה בתרא (ר"פ במדבר). ע"ש. ועי' בחידושי רבי רפאל חיים בן עטר (דף קלח רע"ב).

י"ל שהקנאה אינה טענה על הקב"ה, אלא שאפילו אם הם מודים שהם אשמים שלא רצו לקבל התורה, עדיין הם מקנאים בתוצאה. כמו שמצינו אצל בני אדם שהעצל מקנא בהצלחת הזריז, אף שהוא גרם בעצלותו שלא הצליח כמותו.

ועוד כתב להקשות בספר לקח טוב (שם): מה היא התשובה שאמר להם הביאו ספר יוחסין וכו'. ע"ש. וכן הקשה בס' שבות יהודה למהר"י אלבאז (ר"פ במדבר). ע"ש.

וי"ל שהכוונה היא שבזכות האבות קיבלו התורה, כדאיתא בשמות רבה (פכ"ח סימן ב) וַיִּקְרָא אֵלָיו ה' מִן הָהָר לֵאמֹר, בזכות ההר, ואין ההר אלא אבות שנאמר (מיכה ו, ב) שמעו הרים את ריב ה', ומשה עלה אל האלהים עלה בענן וירד בענן וזכות אבות עולה ויורדת עמו. ע"כ. ועי'  בס' אהבת ישראל למהר"י אבוחצירא (דרוש א למתן תורה סוף עמוד נב). ואפשר לבאר עפמ"ש בס' רוח חיים על אבות (פ"ה מ"ג): עשרה נסיונות נתנסה אברהם אבינו, כאן אמר אברהם אבינו, ולעיל אמר מנח ועד אברהם. ולא אמר אבינו. ירצה בזה, על פי מה שכתוב (משלי כ ז): מתהלך בתומו צדיק, אשרי בניו אחריו. כי כמה מדות שהצדיק טרח ויגע להשיגם, לבניו אחריו המה כטבע מוטבע, ובקצת יגיעה יגיעו לזה האבות, שמעשה אבות יעשו בנים וכו'. ע"ש. שכן קשה לקיים התורה, וכמו שאמרו האומות להקב"ה, ועם ישראל מסוגלים לזה בזכות האבות שעמדו בנסיונותיהם.

ואפשר לומר שזו כוונת הש"ס (שבת פח ע"א) שכפה עליהם את ההר כגיגית, דהיינו האבות, שמא ירצו לחזור בהם מחמת האש הגדולה (כמ"ש בתוס' שם ד"ה כפה), אמר להם הקב"ה שאין הדבר קשה עליהם, ואל להם לחזור, שכן זכות אבותם מסייעתם.

ועוד כתב להעיר בספר לקח טוב (שם) שלא הלך הקב"ה כי אם לשתי אומות שהם עשו וישמעאל ולא לאחרים. ע"ש. וכן בהעיר בס' זרע ברך (שם). ולהנ"ל מובן שאומות אלו דוקא רצו לקבל את התורה, כי הם חשבו שיש להם מקצת זכות אבות כי הם בני אברהם ויצחק. משא"כ שאר אומות שאינם מצאצאיהם, ולכן לא היה להם הו"א כלל שתינתן התורה להם, כי אין להן זכות אבות.

וראיתי בס' שבות יהודה (שם) שהקשה ע"ד הרב זרע ברך הנ"ל, שבש"ס (ע"ז ב ע"ב) איתא שהקב"ה החזיר את התורה על כל האומות, ולא לעשו ולישמעאל בלבד. 

וי"ל שהן אמת שכן הוא בש"ס ובספרי (פרשת וזאת הברכה אות שמג) ובפרקי דרבי אליעזר (פרק מא). אולם בפסיקתא רבתי (פיסקא כא) איתא שהלך לעשו ולישמעאל ולעמון ולמואב, וי"ל שגם לעמון ולמואב יש זכות אברהם, שלוט הלך עמו והסתופף בצלו.